onsdag den 6. januar 2010

Ord-fumlerier i mit hoved

Jeg sad i bilen sammen med min far, på vej hjem, efter en spændende aften, da min far ruller ned, for vinduet og fyrede op, for en af sine elskede cigaretter. Jeg hader lugten af dem, men vi har haft diskussionen så mange gange, at jeg vælger at ignorere stanken og lader ham forpeste sine lunger.
Efter et stykke kørsel, vælger min far, charmerende som han er, at informere mig om, at han har luft i maven. Straks popper der en punchline op i mit hoved og den lyder sådan ->
"Så kan vi jo håbe, at det OVERDØVER stanken af dine smøger". Men så er det at, min hjerne siger "Tøv en kende! Stop en halv! Klap lige hesten! Træd i bremsen!" (kan finde på mange flere måder at sige det på) og jeg vælger at tie. For det er da ikke grammatisk korrekt at bruge ordet OVERDØVE i dette sammenhæng!?

Så jeg begynder at tænke, over hvilket ord man så skal bruge, men kan ikke finde et ord, der giver mening i mit ordforråd. Mine tanker strejfer
OVERLUGTE, OVERSTINKE, OVERHØRME osv. men det giver ikke mening i mit hoved. Jeg kunne simpelthen ikke finde en substitut, for OVERDØVE i dette sammenhæng.

MEN nu var min hjerne varmet godt op, så den startede flere undringer!
"Hvordan kan det være, at OVER kun bliver sat sammen, med 2 af de 5 sanser?". (Altså, OVERSE og OVERDØVE/OVERHØRE.) For så vidt jeg ved, så findes der ikke ord som OVERLUGTE, OVERFØLE og OVERSMAGE?
Jeg forestiller mig at hvis man skulle bruger ordet
OVERSMAGE så skulle det være i sammenhæng fx med, at man har en grim smag i munden, men at man så putter noget andet i kæften, for at OVERSMAGE den grimme smag. Ligesom når man tager høretelefonerne i ørene for at OVERDØVE fx trafikken.
Hvis man skulle bruge ordet
OVERFØLE, så ville et godt eksempel være (og det kender i fleste sikkert), at når man skal have sin vaccination og man får moooaaaaaarrrr til, at klemme en i hånden, for så vil man føle smerten i hånden, istedet for det sted hvor nålen stikkes ind.
OVERLUGTE ville man så bruge i det sammenhæng som jeg har beskreven om min far, prut og cigaretterne i bilen.

Så jeg spørger mig selv... findes disse ord? og hvis de gør, hvorfor bruger man dem så ikke!? Har faktisk overvejet at lave min egen ordbog en dag (når jeg engang får satans meget fritid) og den ordbog skulle egentlig ha' indeholdt ord, som jeg synes er mærkelige og ikke giver mening, men hvis disse ord, som har bragt mig megen undren ikke eksisterer må jeg jo adde nogle, manglende ord i det danske sprog :)

MVH Alex

Ingen kommentarer:

Send en kommentar